silent night, holy night

jag vill typ ha jul. fast ändå inte riktigt än. men jag känner hur den kryper på, julfeelingen.
 
åh, vad jag önskar att den här julen inte skulle bli som alla andra jular. jag vill att julen för en gångs skull ska handla om något annat än konsumering, stress, och konstlad julstämning pga julbelysning och julgodis. jag vill att den här julen ska bli äkta. jag kom att tänka på en sak idag: om jag firar jul för att Jesus föddes (vilket jag gör), så är det ganska konstigt av mig att fira honom genom att köpa massa dyra grejer till folk, något som säkert är icke-miljövänligt och som bara uppmuntrar vårt sjuka konsumeringssamhälle. kom inte Jesus för att ge frid åt de sjuka och fattiga? varför ska jag fira det genom att glömma bort de sjuka och fattiga ännu lite mer än vad jag redan gör, och slösa mina överflödiga pengar på obetydligt garbage hellre än att ge mat och varma kläder till dem?
tänk om man skulle ta ett steg bakåt och se vad hela julkulturen har utvecklats till. jag älskar verkligen julen, det är en fantastisk tid. men shit vad häftigt det skulle vara om hela sverige bara tog avstånd från all hetskonsumtion, och istället använde julen till att faktiskt ta hand om varandra. det låter så klyschigt, men det skulle vara så fruktansvärt najs om vi uppfyllde den klyschan på riktigt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Så sant helena. Min kombo av detta är att jag vill ändå ge något till de jag håller kärt men ändå ge till de som inget har. Försöker därför köpa så mycket som det går från typ stadsmissionen och emmaus. men det är svårt att ändra sitt sätt ändå, men sjukt ra tänkt!!

2012-11-24 @ 22:53:28
URL: http://annaskapar.blogg.se
Postat av: Marion

Ja, den här hetskonsumtionen gillar jag inte heller riktigt, men det är en bra tid för att samlas och visa kärlek för varandra och minnas Jesu födelse, och visa tacksamhet.

2012-12-12 @ 10:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0