för sverige i tiden

när det är eurovision song contest glömmer man plötsligt alla agg man någonsin hyst mot sitt land, och man blir ett med sin nation. om landet förlorar, förlorar jag. då måste jag skämmas. om vi vinner, vinner jag. då känns det på något sätt som att man kan ta cred för vinsten, trots att det enda man har gjort är att ha råkat födas inom samma geografiska område som loreen. vilket egentligen inte är någon bedrift, eftersom vi det inte var vi själva som bestämde var vi skulle födas.
ibland identifierar man sig så mycket med sitt land. vi människor har en sådan otrolig längtan att tillhöra en enhet. jag tror att man ibland skäms för att vi längtar efter det, kanske för att vi kopplar ihop det med nationalismen, och ordet nationalism klingar inte särskilt bra i många öron.
men vi vill känna tillhörighet, och det är inget konstigt. det klart att man inte vill stå ensam. sedan är det ju en annan fråga hur det tas i uttryck. om vi väljer att stänga ute folk ur enheten eller om vi bjuder in fler till gemenskapen.

Kommentarer
Postat av: Carro

sv: du har rätt, jag håller med dig. :)

2012-05-27 @ 01:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0